W procesach logistycznych powszechnie wykorzystuje się modele, dopasowane myślą o profilu firm zlecających transport. Celem jest znalezienie takiego rozwiązania, które w danej sytuacji będzie wydajne i pozwoli na sprawne przewiezienie ładunku.
Podstawowe modele transportu międzynarodowego i krajowego
1. Model sztafetowy
W takim wariancie towar ulega przeładunkowi do różnorodnych środków transportu o mniejszych wymiarach, za których pośrednictwem przewożony jest dalej. Z modelem mamy do czynienia np. gdy towar z jednego pociągu trafia do samochodów dostawczych. Z pomocą tego rozwiązania można zatroszczyć się o krótszy czas dostawy.
2. Model promienisty
W modelu występuje tylko jedno miejsce rozładunku. W nim dany środek transportu pobiera ładunek, przewozi go do miejsca wyładunku, a następnie wraca po kolejną partię towaru. Z metody korzysta się, gdy istnieje wiele miejsc wyładunku, a proces obejmuje jeden magazyn centralny.
3. Model obwodowy
To rozwiązanie przypadnie do gustu szczególnie tym podmiotom, które priorytetowo traktują efektywność transportu. Model obwodowy został tak skonstruowany, żeby jak najbardziej przyspieszyć i usprawnić proces. Na co dzień spotykamy się z taką praktyką np. w firmach kurierskich albo w paczkomatach. Towar zostaje więc załadowany do środka transportu, np. samochodu dostawczego, a następnie odwiedza kolejne punkty odbioru. W przeciwieństwie do modelu promienistego, w tej strategii nie ma miejsca na ponowny załadunek i konieczność jazdy „na pusto”.
4. Model wahadłowy
W modelu wahadłowym środek transportu, podobnie jak wahadło, wyrusza z tego samego punktu, trafia do tej samej mety, a następnie wraca, by powtórzyć cały proces. Kursy mają więc tę samą trasę i przebiegają regularnie. Z opcji można korzystać, jeśli ładunek zawsze przewożony jest zawsze do stałych odbiorców. To zdecydowanie najprostszy model wykorzystywany w logistyce transportowej.
Źródło: Grupa Transportowa – transport krajowy i transport międzynarodowy